Jak wprowadzić się w głęboki sen?

Sen jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto jednak też wiedzieć, że wyróżnia się on występowaniem kilku następujących po sobie faz. Najważniejszą z nich jest zdecydowanie faza REM, czyli sen głęboki, który jest najbardziej regenerującym czasem dla naszego umysłu i ciała. Dlatego też w trosce o swoje zdrowie warto wiedzieć, jak zapewnić sobie treściwy i głęboki sen.

Stwórz spokojną atmosferę

Aby zagwarantować sobie wystarczającą ilość snu głębokiego, przede wszystkim należy zadbać o spokojne otoczenie, w którym wypoczywamy. Jeżeli jesteśmy dość wrażliwi na wszelkie nocne dźwięki i inne bodźce, musimy, o ile to możliwe, ograniczyć je do minimum. Po pierwsze zaciemnij pokój, najlepiej wykorzystując zewnętrzne rolety okienne. Zminimalizujmy także wszelkie hałasy, zamykając okna oraz drzwi od sypialni. Starajmy się stworzyć jak najbardziej spokojną atmosferę, w której będziemy mogli się rozluźnić. Obecnie dużą popularnością cieszą się też specjalne urządzenia tworzące senny klimat, a tym samym ułatwiające zasypianie.

 

Nie zapomnij o odpowiednim wyposażeniu łóżka

Nie bez znaczenia dla snu głębokiego pozostaje również wyposażenie naszego łóżka. Komfortowe warunki snu to priorytet w celu szybkiego osiągnięcia fazy REM. Dlatego też nie obędzie się tutaj bez dobrze dobranego materaca dostosowanego do naszych potrzeb czy aksamitnej pościeli i wygodnej poduszki. Są to zdecydowanie najważniejsze akcesoria sypialniane, które pozwalają się cieszyć głębokim wypoczynkiem.

 

Ustal regularny harmonogram snu

Aby jeszcze lepiej zadbać o głębokość swojego snu, warto ustalić jego regularny harmonogram. Organizm lub rutynę, a idąc spać i wstając zawsze o tych samych porach, pomagamy mu lepiej dostosować się do cykli snu. Dzięki temu też sami szybciej zasypiamy, a rano wstajemy z łóżka bez najmniejszego problemu oraz w pełni wypoczęci.

 

Unikaj kofeiny i alkoholu

Wrogiem treściwego i głębokiego snu jest również między innymi kofeina. Dlaczego? Gdyż jest ona składnikiem pobudzającym nasz organizm. O ile spożyta rano czy ogółem w pierwszej połowie dnia może mieć dla organizmu wiele korzyści, to jednak sięgając po nią wieczorem, a nawet późnym popołudniem, szkodzimy jakości swojego wypoczynku. Wbrew pozorom alkohol również ma negatywny wpływ na nasz wypoczynek i spłyca on sen. Pomimo wywoływania początkowego uczucia senności, alkohol zakłóca jakość snu w późniejszych fazach.

Głęboki sen jest najbardziej kluczowym etapem całego procesu regeneracji organizmu. Dlatego też warto dbać o powyższe postulaty, aby cieszyć się nie tylko przyjemnym i treściwym wypoczynkiem, ale także pełnym zdrowiem i nakładami energii na cały dzień pełen doświadczeń.

Artykuł powstał we współpracy z Hilding.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jeden + jedenaście =